14 Nisan 2008 Pazartesi

Arıtma projeleri sayesinde, tarihin çok gerilerinde kalan ‘Göksu’nun sandal sefaları’ yeniden başlıyor.



Arıtma projeleri sayesinde, tarihin çok gerilerinde kalan ‘Göksu’nun sandal sefaları’ yeniden başlıyor.
Megakentin atık savaşı
20 milyonu bulan nüfus hareketliliği ile İstanbul bir atık üretim fabrikası gibi. Atıkların neredeyse tamamı denizlere akıyordu. İSKİ’nin atıksu ve arıtma projeleri bu katliama son veriyor.ÇEVRE İstanbul üç yanı denizlerle çevrili. Dünyanın gözdelerinden Boğaziçi’ne nazır, kuzeyinde Karadeniz, güneyinde Marmara ile aslında bir deniz kenti. Ancak hızlı büyüme ve yıllardır ihmal edilen çevre koruma olgusu, tanker kazaları, ulaşımdaki denetimsizlik gibi etkenler İstanbul’un denizlerini neredeyse kullanılamaz hale getirdi. İSKİ’nin koruma projeleriyle temizlik hız kazandı. 90’lı yılların başına kadar kokudan yanına yaklaşılmayan Haliç, 1995 yılında başlatılan çalışmalarla artık kültür-sanat etkinliklerinin merkezi haline gelmeye başladı.
En önemli yatırımlar
En kritik projeler, birer atık kanalı haline gelen İstanbul’un 68 deresinin ıslah edilmesiyle ilgili yürütülüyor. Denizlerin ana kirlilik kaynağı olan bu dereler arıtma sistemine dahil edildiğinde deniz kirliliğinin önlenmesi için çok önemli bir adım atılmış olacak. Marmara ve Boğaz’ı en fazla Çırpıcı, Ayamama ve Göksu dereleri ile Ambarlı havzasındaki akarsular kirletiyor.Kadıköy, Küçüksu, Ömerli, Kartal, Pendik, Tuzla, Küçükçekmece, Büyükçekmece, Haliç, Ambarlı, İkitelli, Ataköy’de çevre koruma projeleri yürütülüyor.Tamamlanan projelerle denizlerdeki kirlilik hızla azalıyor. Geçtiğimiz yıllarda İstanbul’un 87 noktası ‘denize girilebilir’ hale geldi.İZZET DOĞANizzet.dogan@gaste.biz Bilgi/ GÜNDE 14 BİN TON ATIKİstanbul’dan her gün 14 bin ton katı atık toplanıyor. Ayrıca her gün milyonlarca metreküp atıksu arıtması yapılıyor.
Pictures

Hiç yorum yok: